تست تنفسی اوره

آزمایش تست تنفسی اوره یا تست تنفسی میکروب معده، یک نوع روش غیر تهاجمی است که برای شناسایی و تشخیص نوعی باکتری که ممکن است معده شخص را آلوده کرده باشد و عملی برای زخم معده و دوازدهه ( قسمت ابتدای روده کوچک ) شده باشد انجام می گیرد. نام این باکتری هلیکوباکتر پیلوری است.

اما ممکن است در این میان سوالاتی برای شما پیش بیاید:

چه شرایطی برای انجام آزمایش تست تنفسی اوره لازم است؟

چه اتفاقی در طول آزمایش اوره رخ می دهد؟

روش انجام تست تنفسی اوره چگونه است؟

بعد از انجام تست چه می شود؟

هلیکوباکترپیلوری جزو شایع ترین ذره هایی است که انسان ها را مبتلا به عفونت می کند. در یک آمار انجام شده مشخص شده است که حدود نیمی از مردم مبتلا به این باکتری معده می شوند. اگر وجود این باکتری در معده به موقع تشخیص داده نشده و درمان نشود سبب التهاب حاد و در پی آن التهاب مزمن می شود. این باکتری در بدن انسان می تواند سبب بروز عواقب و عوارض جدی شود.

افرادی که از داشتن باکتری در معده خود آگاه شدند باید سریعا اقدام به درمان آن کنند، از عوارضی که این باکتری در بدن انسان دارد می توان به ایجاد خونریزی های حاد و مزمن اشاره کرد. در موارد شدید تر حتی امکان مبتلا شدن فرد به سرطان معده وجود دارد.

تست-تنفسی-اوره

تشخیص وجود میکروب هیلوباکتر پیلوری با راه های مختلفی ممکن است. یکی از راه های تشخیص آن، انجام آزمایش خون در آزمایشگاه می باشد.

اما لازم است بدانید که آزمایش خون جهت تشخیص این میکروب، محدودیت هایی نیز دارد.

در آزمایش خون نمی توان فعال بودن یا نهفته بودن عفونت در معده را تشخیص داد.

یکی از محدودیت های دیگر در آزمایش خون، این است که نمی توان به طور حتم ریشه کن شدن این میکروب را نشان داد.

در این حالت برای تشخیص سریع و مطمئن می توان از تست تنفسی اوره بهره برد. این آزمایش بهترین راه ممکن برای تشخیص دقیق و درمان سریع تر می باشد.

مزیت انجام تست تنفسی اوره

یکی از مزیت های اصلی تست تنفسی اوره ، این است که علاوه بر تشخیص باکتری های فعال و شناسایی آن ها، می توان میزان تاثیر درمان را در افراد بررسی کرد. تست تنفسی اوره ویژگی های زیادی دارد.

چه افرادی مناسب تست تنفسی اوره هستند؟

تست تنفسی اوره برای کودکان، زنان باردار و برخی از افرادی که قادر به تحمل عمل آندوسکوپی نیستند، بسیار مناسب می باشد.

اقدامات لازم قبل از انجام تست تنفسی اوره

از اقدامات مهم قبل از تست تنفسی اوره، ناشتا بودن بیمار به مدت 6 ساعت است.

همچنین بیمار قبل از انجام تست تنفسی اوره باید از مصرف برخی از داروها اجتناب کند. داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها و قرص بیسموت حدود یک ماه قبل از انجام تست باید قطع شود.

طبق گفته متخصصین داروهایی مانند سوکرالفات، رابپرازول، دکسلانزوپرازول و اسموپرازول از دو هفته قبل از انجام تست تنفسی اوره باید قطع شود. البته لیست داروهایی که نباید مصرف شود توسط متخصص شما تعیین می شود.

تست-تنفسی-اوره (2)

چه زمانی انجام تست تنفسی اوره نیاز است؟

در مواردی که شخص دچار زخم معده یا زخم دوازدهه شده باشد.

فردی که در گذشته دچار زخم معده بوده است.

زمانی که فرد بعد از تشخیص وجود میکروب در معده، اقدام به درمان کرده است، جهت اطمینان از بهبود کامل باید مجددا آزمایش تست تنفسی اوره انجام دهد.

چه اتفاقی در طول تست تنفسی اوره می افتد؟

قبل از انجام تست، روش تست تنفسی برای شما توضیح داده می شود، این آزمایش حدود 40 تا 60 دقیقه طول می کشد، بعد از توضیحات نمونه تنفس از شما گرفته می شود.

چه اتفاقی بعد از آزمایش تست اوره می افتد؟

پس از نمونه گیری، نمونه های تنفسی شما در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می گیرد. اگر نیاز به آزمایشات بعدی نبود شما می توانید فعالیت های عادی و رژیم روزانه خود را از سر بگیرید.

درمان

هدف از درمان برای افرادی که مبتلا به میکروب معده هستند، حذف کردن کامل ارگانیسم می باشد، زمانی که باکتری های معده به طور کامل از بین روند، عفونت نیز کاهش خواهد یافت.

رژیم درمانی

دارو درمانی : یکی از روش های شایع برای درمان میکروب معده، تجویز داروهای آنتی بیوتیک مانند مترونیدازول، آموکسی سیلین و کلاریترومایسین می باشد.

تست تایید برای ریشه کن شدن عفونت

پس از گذراندن زمان درمان، که حدود چهار هفته نیاز به درمان است، مجددا از بیمار تست تنفسی اوره گرفته می شود. زمانی که درمان شما به طور کامل انجام شده باشد، جواب تست شما باید منفی باشد.

علائم احتمالی وجود هلیکوباکترپیلوری

از علائم احتمالی در افراد برای وجود این باکتری می توان به سوزش سر دل، حالت تهوع، سوء هاضمه، التهاب معده و درد در ناحیه شکم اشاره کرد. که این درد در ناحیه بالای شکم حدود یک ساعت بعد از صرف غذا نمایان می شود.

ویژگی های باکتری معده

باکتری هلیکوباکتر پیلوری در واقع تنها باکتری می باشد که در محیط معده و در کناره شیره معده می تواند به راحتی زندگی و رشد کند.

روش آلودگی فرد از راه دهان است. این باکتری ممکن است در غذا یا آب آلوده موجود باشد و از راه دهان وارد معده فرد می شود. این باکتری کافیست یکبار وارد معده شده و در موکوس پنهان شود. در این صورت این باکتری در قسمت لایه مخاطی معده قرار می گیرد و خود را در لا به لای سلول های لایه مخاطی جای می دهد.

ممنتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

با تشکر، مدیریت سایت آزمایشگاه تشخیص پزشکی دکتر مهدوی