تشخیص هپاتیت

کبد به عنوان یک عضو مهم در بدن ممکن است دچار اختلالاتی شود که معمولاً به صورت خاموش هستند و تشخیص آن ها بدون آزمایش امکان پذیر نیست. یکی از اختلالات شایع کبد، بخصوص در کشورهای جهان سوم، ویروس هپاتیت است که بروز آن بعد از یک دوره باعث آسیب های جدی به کبد و از کار افتادن این عضو با اهمیت می شود. پیشنهاد ما به شما مطالعه‌ی این مطلب می باشد که در آن  قصد داریم به روش های تشخیص هپاتیت بپردازیم.

هپاتیت چیست؟

هپاتیت التهاب کبد است. این بیماری می تواند بهبود یابد و یا به سمت فیبروز کبد (زخم)، سیروز کبدی یا سرطان کبد پیش رود. ویروس های هپاتیت شایع ترین علت هپاتیت در جهان هستند، اما سایر عفونت ها، مواد سمی (به عنوان مثال الکل، داروهای خاص) و بیماری های خود ایمنی نیز می توانند باعث هپاتیت شوند.

انواع هپاتیت شامل A ، B ، C ، D و E می باشند. این 5 نوع به دلیل بار بیماری و مرگ ناشی از آنها و پتانسیل شیوع آن ها، بیشترین نگرانی را دارند. به ویژه، انواع B و C منجر به بیماری مزمن در صدها میلیون نفر می شوند و شایع ترین علت سیروز کبدی و سرطان هستند.

هپاتیت A و E به طور معمول در اثر مصرف غذا یا آب آلوده ایجاد می شود. هپاتیت B ، C و D معمولاً در نتیجه تماس پریودرال با مایعات بدن آلوده رخ می دهد. روشهای متداول انتقال این ویروس ها شامل دریافت خون آلوده یا فرآورده های خونی، اقدامات پزشکی تهاجمی با استفاده از تجهیزات آلوده و انتقال هپاتیت B از مادر به نوزاد در بدو تولد، از اعضای خانواده به کودک و همچنین تماس جنسی است.

انواع-هپاتیت

چگونه متوجه شوم به ویروس هپاتیت مبتلا هستم؟

انواع هپاتیت A,B,C با علائم، آزمایش فیزیکی و آزمایش خون تشخیص داده می شود. بعضی اوقات علاوه بر این ها از مطالعات تصویربرداری مانند سونوگرافی یا اسکن CAT و بیوپسی کبد نیز استفاده می شود.

انواع ویروس های هپاتیت

دانشمندان 5 ویروس منحصر به فرد هپاتیت را شناسایی کرده اند که با حروف A ، B ، C ، D و E شناسایی شده اند.

هپاتیت A: این هپاتیت در مدفوع افراد آلوده وجود دارد و بیشتر آنها از طریق مصرف آب یا مواد غذایی آلوده منتقل می شود. این ویروس بسیار مسری است اما یک عفونت طولانی مدت نیست و معمولاً عوارضی ندارد. هپاتیت A با واکسیناسیون قابل پیشگیری است اما در صورت ابتلا معمولاً طی دو ماه بهبود می یابد. بیشتر افراد در مناطقی از جهان که از نظر بهداشتی ضعیف هستند به این ویروس مبتلا شده اند.

هپاتیت B: این نوع از هپاتیت از طریق قرار گرفتن در معرض خون عفونی، مایع منی و سایر مایعات بدن منتقل می شود که در طولانی مدت می تواند به آسیب کبدی منجر شود. با این حال بیشتر کودکان و بزرگسالان در طی 6 ماه بهبود می یابند. فردی که به ویروس هپاتیت B مبتلا باشد می تواند ویروس را گسترش دهد حتی اگر علائمی نداشته باشد. همچنین زنان باردار اگر به این ویروس مبتلا باشند می توانند آن را به نوزاد خود منتقل کنند. این نوع از ویروس هم از طریق واکسن قابل پیشگیری است.

هپاتیت B از طریق راه های زیر قابل انتقال است:

• رابطه جنسی با فرد آلوده
  • تزریق با سرنگ های آلوده
  • تماس مستقیم با خون آلوده یا مایعات بدن کسی که به این بیماری مبتلا شده است
  • انتقال خون

هپاتیت C:  این هپاتیت بیشتر از طریق تماس با خون عفونی منتقل می شود و معمولاً یک عفونت طولانی مدت است که افراد آلوده به آن علائمی از خود نشان نمی دهند. هپاتیت C می تواند منجر به زخم شدن کبد یا سیروز شود. لازم به ذکر است که هیچ واکسنی برای جلوگیری از آن وجود ندارد. راه های انتقال آن عبارتست از:

• اشتراک سرنگ های کثیف
  • تماس مستقیم با خون آلوده یا مایعات بدن کسی که به این بیماری مبتلا شده است
  • انتقال خون توسط فرد آلوده
  • تماس از طریق رابطه جنسی با شخصی که آلوده است

هپاتیت D: عفونت های ویروس هپاتیت D، فقط در افرادی که به هپاتیت B آلوده هستند رخ می دهد و ویروسی غیر معمول است. به همین دلیل این بیماری یک هپاتیت دو گانه محسوب می شود و می تواند به یک بیماری جدی تر و نتیجه‌ی بدتر منجر شود. شما می توانید با محافظت بدن خود از طریق دریافت واکسن هپاتیت B، خود را در برابرهپاتیت D  ایمن کنید.

هپاتیت E: این ویروس بیشتر از طریق مصرف آب یا مواد غذایی آلوده منتقل می شود. این ویروس به دلیل در دسترس نبودن واکسن های ایمن و مؤثر، یک بیماری شایع هپاتیت در مناطق در حال توسعه جهان است و به طور فزاینده به عنوان یکی از دلایل مهم بیماری در کشورهای توسعه یافته شناخته می شود.

آزمایشگاه دکتر مهدوی ، آزمایشگاه در غرب تهران، با استفاده از تکنیک های نوین و دستگاه های مدرن آزمایشگاهی، آماده ی ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد. شما دوستان عزیز به منظور انجام هرچه دقیق تر آزمایشات خود می توانید ، به این آزمایشگاه تشخیص طبی ، مراجعه نمایید. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره :02144975498 تماس بگیرید و یا به کانال اینستاگرام مراجعه کنید.

تشخیص بیماری هپاتیت

در مورد تشخیص ویروس هپاتیت باید بیان کرد که متأسفانه این بیماری ممکن است هیچ گونه علائمی نداشته باشد و افراد به طور اتفاق پی به وجود این ویروس در بدن خود ببرند. در برخی موارد افراد با هدف اهدای خون متوجه بیماری می شوند و از آلوده بودن خود تعجب می کنند.

یکی از راه تشخیص دقیق ویروس هپاتیت اندازه گیری آنتی ژن سطحی این ویروس است. همچنین بررسی آنزیم های کبدی از طریق آزمایش خون، می تواند به تشخیص بیماری کمک قابل توجهی کند.

افرادی که بعد از ارزیابی آنزیم های کبد دچار افزایش سطح خونی آنزیم های كبدی یا وجود اختلال در سونوگرافی كبد شده باشند باید آزمایش PCR را نیز برای تشخیص دقیق تر انجام دهند.

علائم ویروس هپاتیت

شایع ترین نوع ویروس هپاتیت، ویروس هپاتیت B می باشد که به بررسی علائم این بیماری می پردازیم.

به صورت کلی نمی توان نشانه های خاصی را برای ویروس هپاتیت B بیان کرد. تنها می توان گفت که علائم اولیه این بیماری بعد از دوره ی نهفتگی، شبیه به سرماخوردگی مثل ضعف، خستگی، احساس كسالت، بی اشتهایی، تب، درد عضلانی و التهاب مفاصل ایجاد می شود.

در مراحل بعد قبل از مرحله ی نقاهت ممکن است علائمی به صورت زردی پوست و تیره شدن رنگ ادرار بروز یابد. در این مرحله علائم مقدماتی که شبیه به سرماخوردگی بود بهبود می یابد. معمولاً کودکان دارای علائم خفیف تر و بیشتر بدون نشانه هستند.

کلام پایانی: همانطور که گفته شد ویروس هپاتیت دارای علائم خاموش است و با توجه به قرار گرفتن ما در کشور جهان سوم پیشنهاد می شود به دریافت واکسن هپاتیت اقدام کنید و به چکاپ کامل بدن از طریق آزمایش در آزمایشگاه های تشخیص طبی بپردازید تا از بروز آسیب های جدی تر به کبدتان جلوگیری کنید.

18 − چهار =