درمان کم کاری تیروئید در کودکان

کم کاری تیروئید در کودکان از جمله مشکلات شایع در بین نوزادان می باشد . آیا ممکن است نوزاد با این اختلال متولد شود ؟ آیا این بیماری در نوزاد نشانه ای دارد ؟ این بیماری خطرناک است ؟جالب است بدانید بسیاری از نوزادان با این اختلال متولد می شوند بدون اینکه نشانه یا علائمی داشته باشند . برای اینکه بدانید چطور می توان از وجود این بیماری مطلع شد ابتدا لازم است درباره کم کاری تیروئید و انواع آن در نوزادان بدانید .

درمان کم کاری تیروئید در کودکان

آیا تیروئید در کودکان خطرناک است؟

یکی از مهم ترین غدد درون ریز بدن که در سیستم های اصلی بدن مانند مغز ، قلب عروق دستگاه تنفسی و گوارش تاثیر مستقیم می گذارد غده تیروئید می باشد . کوچکترین اختلال در این غده عوارض جدی برای فرد به همراه داردو زندگی آنها را تحت الشعاع قرار می دهد. شایع ترین عواملی که این غده را تحت تاثیر قرار می دهد ، شامل موارد ذیل می باشد :

• کم کاری تیروئید یا هایپوتیروئیدی
  • پرکاری تیروئید یا هایپرتیروئیدی
  • بزرگی غده تیروئید یا گواتر
  • توده های تیروئید
  • سرطان تیروئید
  • التهاب تیروئید یا تیروئیدیت
آزمایشات و بررسی های پزشک در روزهای اول تولد باعث تشخیص به موقع کم کاری تیروئید در کودکان شده است که از عوارض جدی آن مانند عقب افتادگی ذهنی و کوتاهی قد کودک در آینده جلوگیری می کند . آزمایشگاه دکتر مهدوی آزمایش تیروئید را در نوزادان بدون درد انجام می دهد . جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 44975498 تماس بگیرید .برای اطلاع از کانال تلگرام و اینستاگرام روی کلمات مورد نظر کلیک کنید .

کم کاری تیروئید

وقتی غده تیروئید کمتر از حد طبیعی فعالیت کند دیگر نمی تواند هورمون کافی تولید کند که به این حالت کم کاری تیروئید می گویند . یکی از شایعترین علل این اختلال نوعی بیماری خود ایمنی به نام هاشیموتو گفته می شود . در این بیماری به تدریج پاتن هایی علیه تیروئید ساخته می شوند که تیروئید را تخریب می کنند و توانایی تولید هورمون را از بین می برد .

علائم کم کاری تیروئید

• خستگی و فرسودگی
  • کندی حرکات و تنبل شدن
  • مشکل در تمرکز و فعالیت های مغزی
  • افزایش وزن بدون علت مشخص
  • خشک و خشن و نازک شدن موها
  • احساس سرما بخصوص در انتهای دست و پا
  • گرفتگی عضلانی
  • افزایش تعداد و خونریزی ماهیانه

غدد تیروئید یکی از غدد درون ریز می باشد . به هر علتی که ترشح هورمون های این غدد کم یا زیاد یا تغییر پیدا کند، منجر به مشکلاتی در فرد می شود . کاهش ترشح هورمون تیروئید منجر به کم کاری تیروئید و افزایش این هورمون منجر به پرکاری تیروئید می شود که هر کدام از این اختلالات باعث بروز عوارضی در فرد می شود . کاهش ترشح هورمون باعث کوتاهی قد و افزایش ترشح هورمون منجر به افزایش بیش از حد قد می شود .

کم کاری تیروئید در کودکان

از بیماری های مهمی که درباره غدد درون ریز کودکان وجود دارد، کم کاری غده تیروئید می باشد . از آنجائیکه هورمون تیروئید از زمان جنینی بر رشد مغز تاثیر دارد ، کم کاری مادرزادی غده تیروئید کمبود ترشح این هورمون ممکن است باعث عقب افتادگی ذهنی کودک شود . و مشکلاتی در رشد در آینده از جمله در سنین بلوغ و نوجوانی می شود . از جمله این مشکلات می توان به کوتاهی قد و مشکلاتی در سایر اندام های بدن اشاره کرد .

کم کاری تیروئید مادرزادی در کودکان

تشخیص کم کاری تیروئید مادرزادی  به قدری دارای اهمیت می باشد که سالها در اکثر نقاط دنیا در روزهای اول بعد از تولد نوزاد مورد بررسی قرار می دهند و اگر تشخیص داده شود درمان به موقع صورت می گیرد . تشخیص این بیماری عمدتا با روشهای آزمایشگاهی می باشد . در صورت تشخیص این بیماری باید درمان به وسیله هورمون تیروئید زودتر شروع شود . درمان با این دارو  معمولا تا سن 3 سالگی ادامه دارد . این درمان در این سن معمولا متوقف می شود. در ابتدا کودک مورد بررسی قرار می گیرد اگر نیاز به استفاده مجدد از دارو باشد باید این داروها به صورت مادام العمر مورد استفاده قرار گیرند در غیر اینصورت مصرف آنها قطع می شود .

عوارض کم کاری تیروئید مادرزادی

کم کاری تیروئید مادرزادی در واقع علائم خاصی ندارد و تنها راه تشخیص آن آزمایش تیروئید می باشد . در صورتی که این تشخیص صورت نگیرد کودک دچار عوارضی به شرح ذیل می شود :

• یرقان
  • خواب آلود بودن کودک
  • دیر درآمدن دندان ها
  • مشکلات یادگیری

به همین جهت برای جلوگیری از این عوارض در بدو تولد نوزاد حتی بدون مشاهده علائم این اختلال آزمایشاتی برای تشخیص انجام می شود و با شروع درمان می توان از شدت این بیماری کاست . قابل توجه می باشد که کم کاری مادرزادی تیروئید در نوزاد ربطی به مادر ندارد . بهترین کار بررسی نوزاد بعد از تولد می باشد .