دیابت

دیابت نوعی بیماری شایع می باشد که اختلالی در سوخت و ساز بدن ایجاد می کند . در این بیماری بدن نمی تواند انسولین تولید کند یا در برابر انسولین مقاومت می کند . بدن در حالت طبیعی به مقداری قند برای متابولیسم نیاز دارد در صورتی که میزان گلوکز افزایش یابد به تدریج باعث تخریب رگهای خونی می شود که به این اختلال دیابت یا بیماری قند می گویند. از آنجائیکه نوع تغذیه و سبک زندگی در ایجاد این بیماری موثر می باشد هر روز بر تعداد بیماران دیابتی افزوده می شود . در ادامه به علائم و علل این بیماری می پردازیم.

دیابت

انواع دیابت

1. دیابت نوع یک

انسولین توسط لوزالمعده در بدن تولید می شود در صورتی که این عضو انسولین به مقدار کافی تولید نکند یا اصلا تولید نکند فرد مبتلا به دیابت نوع یک می شود . این بیماری در بسیاری موارد به صورت ژنتیکی می باشد و به همین خاطر بیشتر در کودکان و نوجوانان مشاهده می شود .

علائم دیابت نوع یک

• احساس گرسنگی به طور مداوم
  • خشک شدن دهان و احساس تشنگی زیاد
  • بی حس شدن پا و سوزن سوزن شدن
  • خستگی و کرختی
  • پایین آمدن وزن بدن بدون دلیل ناشناخته
  • کاهش بینایی
  • خستگی و کرختی
  • مشکلات پوستی مانند عفونت قارچی و باکتریایی
  1. دیابت نوع دو

در حالت طبیعی بدن قند یا گلوکز که تولید می شود را ذخیره کرده و تبدیل به انرژی می کند در صورتی که نتواند این کار را انجام دهد به جریان خون برمی گردد که به آن دیابت نوع دو می گویند . در این حالت بدن کند نمی تواند انسولین تولید یا در برابر انسولین مقاومت می کند .

علت دیابت نوع دو

• بی تحرکی
  • اختلال عدم تحمل گلوکز
  • بالابودن کلسترول
  • افزایش سن
  • دیابت بارداری ( افرادی که در دوران بارداری دچار دیابت شده اند در خطر ابتلا به دیابت نوع دو می باشند)

علائم دیابت نوع دو

• بی حسی در دست و پا
  • تشنگی زیاد
  • خستگی مفرط
  • عفونت در لثه ، پوست و مثانه
  • کاهش بینایی
  • عدم بهبود زخم

تشخیص دیابت

آزمایش قند خون

از بهترین و موثرترین روش های تشخیص دیابت آزمایش قند خون ناشتا یا FBS می باشد . در این آزمایش میزان گلوکز خون اندازه گیری می شود . این تست به صورت ناشتا انجام می شود یعنی فرد نباید تا 8 ساعت قبل از انجام آزمایش بخورد یا بنوشد ( جز آب به مقدار لازم ) . این ناشتایی برای این می باشد که بدن در وضعیت سالم هورمونی به نام گلوکاگون تحریک می شود که باعث افزایش میزان گلوکز پلاسما در خون می شود و انسولین تولید می کند تا میزان این ماده را در خون افزایش دهد. در صورتی که فرد دارای دیابت باشد میزان کمی گلوکز تولید می کند . به همین جهت میزان این ماده در افراد سالم بیشتر از بیماران دیابتی می باشد .

برای اطلاع از آزمایشگاه در غرب تهران روی ادامه مطلب کلیک کنید .

برخی از خدمات آزمایشگاه دکتر مهدوی :

آزمایش تیروئید

تست تنفسی اوره

کشت ادرار

آزمایشات غبالگری بارداری

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

با تشکر، مدیریت سایت آزمایشگاه تشخیص پزشکی دکتر مهدوی