شایع ترین علائم کمبود آهن

علائم کمبود آهن

در این نوشته به شایع ترین علائم کمبود آهن اشاره خواهیم کرد، قبل از مطالعه توجه داشته باشید که این علائم و نشانه ها بسته به شدت کم خونی، سن بیمار و وضعیت سلامتی فعلی او متفاوت است، به صورتی که ممکن است در برخی موارد، افراد هیچ علامتی را تجربه نکنند. برای درک بهتر موضوع ابتدا به توضیحاتی در مورد کمبود آهن پرداخته ایم. با ما همراه باشید؛

فقر آهن

کمبود آهن در بدن انسان، منجر به سطح غیر طبیعی سلول های قرمز خون می شود. این امر به این دلیل است که از وظایف آهن ساخت هموگلوبین و پروتئین موجود در گلبول های قرمز خون است که به آن ها امکان انتقال اکسیژن در بدن را می دهد.
بنابراین اگر بدن شما هموگلوبین کافی نداشته باشد، بافت و عضلات شما اکسیژن کافی دریافت نمی کند و کارآمد نخواهد بود و منجر به بیماری به نام کم خونی (آنمی) خواهد شد.
اگرچه دلایل مختلفی برای کم خونی وجود دارد اما کم خونی ناشی از فقر آهن، شایع ترین کم خونی در سراسر جهان است.
دلایل عمده کمبود آهن شامل رژیم غذایی نا مناسب یا رژیم های محدود کننده، بیماری التهابی روده، افزایش نیاز به آهن در دوران بارداری و خون ریزی های سنگین یا خونریزی داخلی است.
علت هر چه باشد، فقر آهن منجر به علائم ناخوشایندی خواهد شد که می تواند بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد.

شایع ترین علائم کمبود آهن

احساس خستگی غیر طبیعی

احساس خستگی یکی از شایع ترین علائم کمبود آهن است که بیش از نیمی از بیماران مبتلا به کم خونی را تحت تأثیر قرار می دهد.
حال دلیل این احساس خستگی چیست؟ همانطور که گفته شد بدن شما برای تهیه پروتئینی به نام هموگلوبین، که در گلبول های قرمز یافت می شود، به آهن احتیاج دارد و هموگلوبین به انتقال اکسیژن در بدن کمک می کند.
وقتی بدن شما هموگلوبین کافی نداشته باشد، اکسیژن کمتری به بافت ها و ماهیچه های شما می رسد و آن ها را از انرژی محروم می کند. علاوه بر این، قلب شما باید بیشتر کار کند تا خون غنی از اکسیژن در بدن شما حرکت کند، که این امر شما را خسته خواهد کرد.

از آنجا که خستگی اغلب به عنوان یک قسمت عادی از زندگی شلوغ و مدرن در نظر گرفته می شود، تشخیص کمبود آهن به تنهایی با این نشانه دشوار است.
با این حال، بسیاری از افراد مبتلا به کمبود آهن در کنار ضعف، مشکل در تمرکز یا بهره وری ضعیف در محل کار و کمبود انرژی را دارند.

رنگ پریدگی پوست

رنگ پریدگی پوست و قسمت داخلی پلک های پایین از دیگر علائم رایج فقر آهن است. هموگلوبین موجود در گلبول های قرمز، رنگ قرمز خود را به خون می دهد. به همین دلیل پوست رنگ سالم و گلگون خود را در افراد مبتلا به کمبود آهن از دست می دهد.
ممکن است رنگ پریدگی در افراد مبتلا به کمبود آهن، در تمام بدن ظاهر شود یا تنها به یک ناحیه مانند صورت، لثه ها، داخل لب ها یا پلک های تحتانی و حتی ناخن ها محدود شود.
این ها اغلب اولین مواردی است که پزشکان به عنوان نشانه ای از کمبود آهن به دنبال آن می گردند، ولی با این حال، آنمی باید با آزمایش خون تأیید گردد.
توجه داشته باشید، رنگ پریدگی بیشتر در موارد متوسط یا شدید آنمی مشاهده می شود.

کم خونی

تنگی نفس

باز هم باید بگوییم، هموگلوبین سلول های قرمز خون را قادر می سازد اکسیژن را به بدن منتقل کنند و هنگام کمبود هموگلوبین ناشی از فقر آهن، میزان اکسیژن نیز کم خواهد بود. این بدان معناست که عضلات شما اکسیژن کافی را برای انجام فعالیت های طبیعی مانند پیاده روی دریافت نمی کنند. در نتیجه سرعت تنفس شما افزایش می یابد، زیرا بدن شما سعی می کند اکسیژن بیشتری بدست آورد. به همین دلیل تنگی نفس یکی از نشانه های شایع در کمبود آهن می باشد.

سردرد و سرگیجه

سردرد و سرگیجه  به دلیل عدم وجود اکسیژن کافی در مغز ناشی از سطح پایین هموگلوبین می باشد، که باعث تورم رگ های خونی مغز و در نتیجه فشار و سردرد خواهد شد.
اگرچه دلایل زیادی برای سردرد وجود دارد اما سردردهای مکرر و سرگیجه می تواند نشانه ای از کمبود آهن باشد.

تپش قلب

سطح هموگلوبین پایین ناشی از فقر آهن، باعث می شود که قلب برای حمل اکسیژن به سختی کار کند و این امر منجر به ضربان قلب غیر طبیعی و نامنظم خواهد شد.
توجه داشته باشید که در موارد شدید کمبود آهن، ممکن است منجر به بزرگ شدن قلب، سوفل قلب (ایجاد صدای غیر معمول قلب) یا نارسایی قلبی شود.
با این حال، تپش قلب در بیماران مبتلا به فقر آهن کمتر مشاهده می شود و برای تجربه آن ها باید مدت طولانی از کمبود آهن رنج برد.

مو و پوست خشک و آسیب دیده

خشکی و آسیب دیدگی پوست ناشی از فقر آهن، به دلیل انتقال اکسیژن محدود به سمت ارگان ها و سایر بافت های بدن می باشد.
هنگامی که پوست و مو از اکسیژن محروم هستند منجر به خشکی و ضعف آن ها و در موارد شدیدتر موجب ریزش مو می شوند.
کاملاً طبیعی است که برخی موها هنگام شستشو و شانه کردن ریزش داشته باشند، اما اگر در حال از دست دادن موهای خود بیشتر از حد نرمال هستید، ممکن است دلیل آن کمبود آهن باشد.

کم خونی موجب مشکلات بسیاری برای بیمار می شود. انواع مختلفی از این بیماری وجود دارد که عوامل و روش های درمانی مختلفی را در پی دارد. آزمایشگاه  در غرب تهران از روش های نوینی برای آزمایش کم خونی استفاده می کند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره 02144975498 تماس بگیرید. برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

پاهای بی قرار

کمبود آهن به سندرم پای بی قرار مرتبط است. سندرم پای بی قرار یک فشار قوی برای حرکت پاها در حالت استراحت است که باعث تکان خوردن و احساس خارش ناخوشایند یا عجیب در پاها می شود.
دلایل سندرم پای بی قرار کاملاً مشخص نیست اما با این حال، تصور می شود تا 25٪ از افراد مبتلا به سندرم پای بی قرار، کم خونی فقر آهن دارند و هر چه سطح آهن پایین تر باشد، علائم آن نیز شدیدتر خواهد شد.

ناخن های شکننده یا قاشقی شکل

یک علامت بسیار کمتر رایج از کمبود آهن، ناخن های شکننده یا قاشق شکل است. در مراحل بعدی فقر آهن، ممکن است ناخن مقعر شود که اغلب می تواند یک قطره آب را در خود نگه دارد. دلایل متعددی باعث ناخن قاشقی میشوند اما متداول ترین علت آن آنمی ناشی از کمبود آهن است.

آزمایش خون

با این حال، این یک عارضه جانبی نادر است و معمولاً فقط در موارد شدید آنمی فقر آهن مشاهده می شود.

خلاصه
اگر فکر می کنید کم خونی فقر آهن دارید، به پزشک متخصص مراجعه نمایید. ایشان بعد از معاینه برای اطمینان از فقر آهن، آزمایش خون در بهترین آزمایشگاه تشخیص پزشکی تجویز می کند. اگر پزشک تأیید کرد که فقر آهن دارید، احتمالاً با افزایش دریافت آهن از رژیم غذایی خود یا با مکمل های آهن، می توانید آن را به راحتی درمان کنید. هدف اصلی درمان، بازگرداندن سطح هموگلوبین در حالت عادی و پر کردن ذخایر آهن است.

ده − یک =