علائم و تشخیص زخم معده

زخم معده بیماری است که قطعاً تعدادی از اطرافیان ما یا خودمان در طول زندگی به آن دچار شده ایم و در مورد عوامل ابتلا به آن موارد زیادی را در زمینه تغذیه و در کل شیوه زندگی شنیده ایم. حتی گاهی اوقات با احساس درد در این عضو ذهن ما ناخودآگاه به سمت زخم معده می رود و دچار نگرانی می شویم که قبل از مراجعه به پزشک، هراسان به دنبال منبع موثقی برای یافتن علائم و تشخیص زخم معده می باشیم. برای دستیابی به این اهداف با خواندن این مطلب همراه ما باشید.

زخم-معده

درابتدا شما را به تماشای ویدئوی ذیل که شامل “علل و پیشگیری از زخم معده” تهیه شده توسط آزمایشگاه دکتر مهدوی،پ آزمایشگاهی واقع در غرب تهران می باشد دعوت می نمائیم. پیشنهاد می کنیم به منظور پیشگیری از این بیماری ویدئوی ذیل را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

زخم معده چه علائمی می تواند داشته باشد؟

زخم معده شکافی است که بافت معده را درگیر می کند. اصطلاح زخم معده به مواردی در معده یا قسمت اول روده کوچک که از معده بیرون می آید یا اثنی عشر، اطلاق می شود.

برخی از زخم های معده علائمی ایجاد نمی کنند. اما به طور کلی در صورت وجود، علائم آن می تواند شامل موارد زیر باشد:

• درد شکم دقیقاً زیر دنده ها
  • سوء هاضمه
  • از دست دادن اشتها
  • خون روشن یا تغییر یافته در استفراغ
  • علائم کم خونی، مانند سرگیجه

زخم معده چه عللی می تواند داشته باشد؟

زخم معده در اثر عوامل مختلفی ایجاد می شود، از جمله :

هلیکوباکتر پیلوری (H.pylori)

در گذشته تصور میشد سیگار کشیدن، رژیم غذایی سخت و استرس عامل اصلی زخم معده می باشد، اما علاوه بر این ها تصور می شود که باکتری هلیکوباکتر پیلوری حدود 60 درصد زخم معده و حداقل 90 درصد زخم های اثنی عشر را تشکیل می دهند.

مصرف برخی داروهای خاص

داروهایی از جمله آسپرین یا کلوپیدوگرل، که به طور منظم برای جلوگیری از حمله قلبی یا سکته مغزی و داروهای آرتروز استفاده می شود. تصور می شود داروهای ضد التهابی باعث ایجاد حدود دو پنجم زخم معده ها می شوند.

سرطان معده

سرطان معده به خصوص در افراد مسن می تواند باعث بروز زخم معده شود.

هلیکوباکتر پیلوری

باکتری (H.pylori) عامل اصلی زخم های معده است. کشف این میکروارگانیسم در سال 1983 بسیاری از جنبه های دستگاه گوارش، از جمله درمان زخم معده را متحول کرد.

میکروب ها در آستر معده زندگی می کنند و مواد شیمیایی تولید شده آن ها باعث تحریک و التهاب معده می شود. هلیکوباکتر پیلوری مستقیماً باعث ایجاد یک سوم زخم های معده می شود و در حدود سه پنجم از موارد، عامل کمک کننده می باشد. سایر اختلالات ناشی از این عفونت شامل التهاب معده و سوء هاضمه است.

محققان معتقدند که این میکروب نیز می تواند نقش مهمی در رشد سرطان معده داشته باشد و نحوه انتقال آن تاکنون ناشناخته است، اما تصور می شود شامل به اشتراک گذاری مواد غذایی یا ظروف، تماس با استفراغ آلوده و اشتراک آب در کشورهای توسعه نیافته باشد.

روش های تشخیص زخم معده چیست؟

تشخیص زخم معده با استفاده از روش های مختلفی انجام می شود، از جمله :

آندوسکوپی

یک لوله انعطاف پذیر نازک تحت بیهوشی سبک به داخل مری وارد می شود. آندوسکوپ به یک دوربین کوچک تعبیه شده است تا پزشک بتواند از وجود زخم مطلع شود.

بیوپسی

نمونه ای از بافت کوچک در طی آندوسکوپی گرفته می شود و در آزمایشگاه آزمایش می شود. در صورت یافتن زخم معده، این بیوپسی همیشه باید انجام شود.

آزمایش تنفسی اوره

تست تنفسی اوره جهت بررسی وجود باکتری پیلوری و یا سنجش روند درمان مبتلایان به این باکتری صورت می گیرد. باکتری ها اوره را به دی اکسید کربن تبدیل می کنند و این آزمایش شامل بلع مقداری کربن رادیواکتیو (C14) و آزمایش هوای بازده شده از ریه ها است. لازم به ذکر است که این آزمایش روشی غیرتهاجمی به همراه نتایج بسیار دقیق می باشد.

چه روش های درمانی برای زخم معده وجود دارد؟

اکنون مشخص شده است که رژیم های غذایی خاص تأثیر بسیار کمی در پیشگیری یا درمان زخم معده دارد. گزینه های درمانی شامل موارد زیر است :

داروها

از جمله آنتی بیوتیک ها، برای از بین بردن باکتری پیلوری و داروها برای کمک به سرعت بخشیدن به روند بهبودی. برای تکمیل روند درمان داروهای مختلفی باید در ترکیب و دوزهای متفاوت، مورد استفاده قرار گیرند.

همچنین قرص های کاهش دهنده اسید برای کاهش میزان اسید موجود در آب معده در دسترس هستند.

تغییرات در داروهای موجود

دوزهای داروهای آرتروز، آسپیرین یا سایر داروهای ضد التهابی را می توان کمی تغییر داد تا اثرات جانبی آن ها بر زخم معده کاهش یابد.

اصلاحات در شیوه زندگی

اصلاح عادات و شیوه زندگی از جمله ترک سیگار و الکل. از آنجا که استعمال سیگار باعث کاهش دفاع طبیعی در معده شده و روند بهبودی را مختل می کند.

درپایان اینکه

با توجه به مواردی که بیان شد، باید در صورت مشاهده هریک از علائم زخم معده برای تشخیص قطعی و درمان به پزشک مراجعه نمائیم، پزشک متخصص با معاینه بالینی در صورت لزوم آزمایشات لازم را تجویز می کند. توجه داشته باشید که آزمایشات صورت گرفته در بهترین آزمایشگاه در غرب تهران قطعاً تأثیر بسیار زیادی بر تشخیص نهایی خواهد گذاشت.

drmahdavi

شش − شش =