بازدید: 79,723 بازدید
آزمایش CRP

آیا می دانید آزمایش CRP چیست و چگونه انجام می گیرد؟ آیا می دانید برای تشخیص بسیاری از بیماری ها، از این آزمایش بهره می گیرند؟ آزمایش CRP ، برای سنجش پروتئین C اکتیو C-reactive protein (CRP) در آزمایش خون، جهت تشخیص التهابات و بیماری ها در بدن انجام می شود. این پروتئین که با نام CRP  معروف است، در کبد ساخته می شود و میزان آن در خون سنجیده می شود.

سطح بالای پروتئین CRP ، واکنش فاز حاد برخی بیماری ها می باشد و سطح این پروتئین در خون متناسب با التهاب موجود در بدن افزایش می یابد. از دیگر آزمایشات شبیه به این آزمایش ، می توان به آزمایش سرعت رسوب گلبول قرمز (ESR) و آزمایش تعداد پلاکت خونی اشاره کرد.

بالا بودن CRP و ESR

با وجود بالا بودن سطح CRP و ESR ، بیمار هیچ گونه علائم و نشانه خاصی را مبنی بر بالا بودن این دو فاکتور در خون، تجربه نمی کند. در صورتی که علائم یا نشانه ای از بیماری مشاهده شود، احتمالاً مربوط به التهاب و بیماری دیگری در بدن بوده که منجر به بالا رفتن پروتئین CRP می شود.

میزان نرمال آزمایش CRP

پروتئین CRP در صورتی در بدن بالا می رود که بیماری خاصی وجود داشته باشد. معمولاً برای سنجش احتمال سکته قلبی و بیماری های قلبی در بدن، از این آزمایش استفاده می گردد. در صورتی که سطح این پروتئین، کمتر از 1 میلی گرم در لیتر باشد، احتمال بیماری های قلبی بسیار کم است. در صورتی که بین 1 تا 3 میلی گرم در لیتر باشد ، این احتمال در حد وسط قرار دارد. و در صورتی که بالا تر از 3 میلی گرم در لیتر باشد، احتمال بیماری های قلبی بسیار بالا می باشد.

آزمایش CRP ، برای سنجش پروتئین C اکتیو C-reactive protein (CRP) در آزمایش خون، جهت تشخیص التهابات و بیماری ها در بدن انجام می شود.  آزمایشگاه  در غرب تهران از روش های نوینی برای انجام این آزمایش استفاده می کند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره 09127727298 ، 09124839182 و یا 02144975498 تماس بگیرید. برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

آزمایش سی آر پی مثبت

سنجش CRP با گرفتن یک نمونه خونی از رگ امکان پذیر است. نمونه خونی به آزمایشگاه برده شده و آنالیز می گردد. آزمایش CRP به صورت سنتی معمولاً به منظور چک کردن بیماری های خاصی مثل آرتریت روماتوئید، بیماری لوپوس و بیماری واسکولیت انجام می گیرد. همچنین برای چک کردن اینکه آیا داروهای ضد التهابی برای درمان بیماری خاصی در بدن کار می کنند یا خیر، انجام می گیرد. یک آزمایش CRP مخصوص برای تست بیماری های قلبی عروقی وجود دارد که با نام آزمایش hs-CRP شناخته می شود.

به دلیل اینکه سطح CRP در بدن تحت تاثیر عوامل مختلفی مثل عفونت یا التهابات دیگر می باشد، با آزمایش یکباره نمی توان تشخیص قطعی داد. به این دلیل آزمایش CRP  دوبار با فاصله زمانی دو هفته، انجام می گیرد.

تفسیر آزمایش خون CRP

به طور کلی دلیل اصلی افزایش سطح CRP در بدن به مسائل مختلفی مربوط است. در زیر به چند نمونه اشاره خواهیم کرد:

• سوختگی
  • زخم
  • عفونت مثل ذات الریه و بیماری سل
  • سکته قلبی
  • بیماری های مزمن التهابی مثل لوپوس، واسکولیت و یا روماتوئید آرتروز
  • بیماری التهاب روده
  • برخی از سرطان ها
آزمایش CRP

آزمایش CRP یک آزمون خونی است که برای اندازه گیری سطح C-reaktive protein (CRP) در خون استفاده می شود. CRP یک پروتئین تولید شده توسط کبد به عنوان پاسخ به التهاب در بدن است. افزایش سطح CRP معمولا نشان دهنده وجود التهاب در بدن است و می تواند برای تشخیص و پیگیری بیماری های التهابی مانند التهاب مفاصل، عفونتها و حتی بیماری های قلبی عروقی مفید باشد.

آزمایش CRP به عنوان یک ابزار تشخیصی کلیدی در پردازش بیماری های التهابی استفاده می شود و می تواند به پزشکان کمک کند تا تشخیص صحیح تری برای بیماری های خود ارائه دهند. این آزمون معمولا به صورت روزانه انجام می شود و نتایج آن در تعیین روند درمان و پیگیری بیماری مورد استفاده قرار می گیرد.

با توجه به اهمیت آزمایش CRP در تشخیص بیماری های التهابی، انجام این آزمون در زمان مناسب می تواند به بهبود سریع تر و موثرتر بیماری کمک کند.

دلیل تجویز آزمایش CRP  چیست؟

CRP یک پروتئین تولید شده توسط کبد است که نشان دهنده واکنش التهابی در بدن می‌باشد. این آزمایش به عنوان یکی از معیارهای ارزیابی وضعیت التهابی بدن در برابر بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال، سطح CRP معمولاً افزایش می‌یابد در صورت ابتلا به عفونت‌های باکتریایی، زخم‌های التهابی، بیماری‌های التهابی مزمن مانند آرتریت روماتوئید و همچنین بیماری‌های قلبی-عروقی مانند آنژین صدری و سکته قلبی. از این رو، اندازه‌گیری سطح CRP می‌تواند به پزشک کمک کند تا علت یا شدت التهاب را تشخیص دهد و بر اساس آن، برنامه درمانی مناسبی برای بیمار تعیین کند.

به علاوه، آزمایش CRP می‌تواند برای پیش‌بینی خطر بروز بیماری‌های قلبی-عروقی و اختلالات مرتبط با آنها نیز مفید باشد. افرادی که سطح CRP آنها بالا باشد، ممکن است خطر بروز بیماری‌های قلبی-عروقی بیشتری داشته باشند. بنابراین، این آزمایش می‌تواند به پزشک کمک کند تا اقدامات پیشگیری مناسبی را برای این افراد تعیین کند. در کل، اندازه‌گیری سطح CRP یکی از ابزارهای مهم در تشخیص و پیگیری بیماری‌های التهابی و قلبی-عروقی است که می‌تواند به بهبود وضعیت سلامتی فرد کمک کند.

آزمایش CRP در آزمایشگاه دکتر مهدوی

اگر شما نیاز به انجام آزمایش CRP دارید، می‌توانید به آزمایشگاه دکتر مهدوی مراجعه کنید و از خدمات حرفه‌ای و کیفیتی این مطب بهره‌مند شوید.

درمان پروتئین CRP بالا

درمان پروتئین بالا در صورتی که ناشی از بیماری های قلبی عروقی باشد، بی معنی است. بلکه پیشگیری و درمان و تحت کنترل در آوردن بیماری قلبی می تواند راه موثر تری باشد.

موثر ترین و قابل اطمینان ترین راه برای کاهش خطر بیماری های قلبی ، انجام ورزش های منظم، رژیم غذایی متعادل، ترک عادت سیگار کشیدن و … می باشند. افراد با سطح کلسترول بالا ، که با رژیم غذایی و ورزش ، سطح کلسترول پایین نمی آید، می توانند با تجویز پزشک از دارو های پایین آورنده کلسترول خون استفاده کنند. دارو های سیمواستاتین، آتورواستاتین و … از جمله این داروها می باشند. در صورت استفاده از این دارو ها، حتی در صورت پایین نیامدن سطح کلسترول خون، سطح پروتئین CRP پایین می آید.

کاهش سطح CRP در بیماران قلبی که از آسپیرین استفاده می کنند، نیز دیده شده است. در افرادی که بیماری قلبی عروقی یا احتمال خطر سکته قلبی وجود ندارد، آسپیرین تجویز نمی گردد. در برخی آزمایشات مشاهده شده که برخی داروهای مخصوص بیماری دیابت، در بیماران دیابتی یا غیر دیابتی، سطح پروتئین CRP را کاهش می دهند.

تست CRP در موارد زیر توسط پزشک درخواست میشود :

• عفونت های شدید باکتریایی مانند سپسیس
  • عفونت های قارچی، استئومیلیت
  • بیماری های التهابی روده
  • برخی از اشکال آرتریت
  • بیماری های خود ایمنی
  • بیماری التهابی لگن و…
  • از جمله مواردی هستند که پزشکان برای نظارت بر وضعیت افراد پس از عمل جراحی یا در طول دوره بهبودی، از تست CRP استفاده می کنند.

تک آزمایش CRP واقعاً هر چیزی رو به شما نمی‌گه. اصلاً نمی‌تونه بگه که کدوم بیماری تو بدنته یا کجا التهاب داری. پس اگر نتیجه CRP نشون بده که یه جا درد داری، حتماً دکترت آزمایشات دیگه‌ای هم توصیه خواهد کرد.

شرایط انجام آزمایش CRP

اعداد CRP در حالت های مختلف به تغییرات الهام از میزان التهاب بدن وابسته است. هنگامی که میزان CRP کاهش یابد، نشانه این است که درمان در حال انجام خودش موثر بوده است.

• انجام فعالیت های ورزشی سنگین مانند وزنه برداری یا دویدن بلند ممکن است باعث افزایش ناگهانی سطح CRP در بدن شود. پزشک می‌تواند توصیه کند که قبل از آزمایش، از انجام این اقدامات خودداری کنید.
  • در صورت استفاده از نمونه خون برای آزمایش‌های اضافی، ممکن است لازم باشد قبل از انجام آزمایش، برای یک بازه زمانی خاص، از خوردن یا نوشیدن پرهیز کنید.
  • اگر از نمونه خون برای آزمایش‌های اضافی استفاده کنید، ممکن است لازم باشد قبل از انجام آزمایش، برای مدتی از خوردن یا نوشیدن خودداری کنید.
  • به عنوان یک نمونه، اگر پزشک hs-CRP را برای بررسی بیماری قلبی درخواست کند، احتمالاً همزمان تست کلسترول را هم پیشنهاد می‌دهد تا نیازی به پایه نخوردن قبل از انجام آزمایش نباشد.
  • حتما با پزشک خود درباره تأثیرات بر سطح CRP داروهایی که مصرف می کنید، از جمله داروهای بدون نسخه، صحبت کنید. برخی از داروها ممکن است بر سطح CRP تأثیرگذار باشند.

تفسیر آزمایش CRP

آزمایشگاه ها به عنوان مرکزی برای بررسی سطوح C-پروتئین در بدن شناخته می‌شوند که در آنجا نتایج واکنش های طبیعی نیز بررسی می‌شود.

بطور کلی، سطح متوسط CRP کمتر از 0.9 میلی گرم در دسی لیتر (mg/dL) می‌باشد.

متعددن عوامل می توانند بر سطح CRP تأثیر گذار باشند. افزایش اندک سطح CRP ممکن است ناشی از وضعیت ها یا شرایط زیر باشد:

• سرماخوردگی
  • بیخوابی
  • التهاب لثه
  • پریودنتیت
  • مصدومیت اخیر

به طور طبیعی، زنان و افراد سالخورده سطوح بیشتری از CRP دارند که این امر امری طبیعی و قابل توجه است.

بین 1.0 تا 10.0 میلی گرم در دسی لیتر (mg/dL) نتیجه‌ی آزمایش CRP به طور کلی یک سطح نسبتاً بالا اعلام شده است. این نتیجه ممکن است به هر یک از وضعیت‌های زیر اشاره داشته باشد:

• فوران التهابی سیستمیک، پیوندی از آرتریت روماتوئید، لوپوس اریتماتوز سیستمیک و سایر بیماری‌های خود ایمنی است که بیشتر از هر چیز دیگری بر اثر آن متاثر می‌شوند.
  • حمله قلبی (سکته قلبی)
  • پانکراتیت
  • برونشیت

با دست بالا بگیرید! نتیجه آزمایش CRP بیش از 10 میلی گرم در دسی لیتر یک افزایش متوسط است. این نشان می دهد که ممکن است در معرض یکی از وضعیت های زیر باشید:

• عفونت های حاد باکتریایی
  • عفونت های ویروسی
  • واسکولیت سیستمیک
  • آسیب شدید (تروما)

با افزایش قوی نتایج آزمایش CRP بیش از 50 میلی گرم در دسی لیتر، به طور کلی به عنوان یک افزایش شدید در نظر گرفته می شود. در 90 درصد از موارد، این نتایج با عفونت های باکتریایی حاد مرتبط هستند.