آزمایش ESR

آزمایش ESR ای اس آر (نرخ رسوب خون)

نرخ رسوب گلبول قرمز خون (ESR) چیست؟ نرخ رسوب گلبول قرمز (ESR) یک آزمایش خون است که می تواند نشان دهد که آیا در بدن خود التهاب دارید یا خیر. التهاب پاسخ سیستم ایمنی بدن شما به آسیب، عفونت و بسیاری از انواع شرایط، از جمله اختلالات سیستم ایمنی، سرطان های خاص و اختلالات خونی است.

اریتروسیت ها گلبول های قرمز هستند. برای انجام آزمایش ESR، نمونه ای از خون شما به آزمایشگاه فرستاده می شود. یک نفر که مسئول خونگیری است، نمونه را در یک لوله آزمایشی بلند و نازک قرار می دهد و سرعت ته نشین شدن یا فرورفتن گلبول های قرمز خون به انتهای لوله را اندازه می گیرد. به طور معمول، گلبول های قرمز خون به آرامی فرو می روند. اما التهاب باعث می شود گلبول های قرمز خون به صورت توده ای به هم بچسبند. این توده‌های سلولی سنگین‌تر از تک سلولی هستند، بنابراین سریع‌تر فرو می‌روند.

اگر آزمایش ESR نشان داد که گلبول‌های قرمز خون شما سریع‌تر از حد طبیعی فرو می‌روند، ممکن است به این معنی باشد که شما یک بیماری پزشکی دارید که باعث التهاب می‌شود. سرعت نتیجه آزمایش شما نشانه میزان التهاب شماست. نرخ سریعتر ESR به معنای سطوح بالاتر التهاب است. اما آزمایش ESR به تنهایی نمی تواند تشخیص دهد که چه شرایطی باعث التهاب شده است.

نام های دیگر: ESR ای اس آر ، سرعت رسوب SED. نرخ رسوب وسترگرن

برای دانستن اینکه esr خون شما نرمال هست یا نه باید آزمایش اندازه گیری نرخ رسوب خون شما انجام داد . این تست در آزمایشگاه تشخیص پزشکی مهدوی با روش های نوین انجام می شود . برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با شماره های ۰۹۱۲۷۷۲۷۲۹۸ ، ۰۹۱۲۴۸۳۹۱۸۲ و یا ۰۲۱۴۴۹۷۵۴۹۸ تماس بگیرید . برای ارتباط با آزمایشگاه به آدرس  اینستاگرام مراجعه کنید .

چه زمانی اندازه گیری نرخ رسوب خون ESR انجام میشود؟

تست ESR خون را می توان همراه با سایر تست ها برای کمک به تشخیص شرایطی که باعث التهاب می شوند استفاده کرد. همچنین می توان از آن برای کمک به نظارت بر این شرایط استفاده کرد. بسیاری از شرایط باعث التهاب می شوند، از جمله آرتریت، واسکولیت، عفونت و بیماری التهابی روده. همچنین ممکن است از ESR برای نظارت بر شرایط موجود استفاده شود.

چرا نرخ رسوب خون ESR را اندازه گیری میکنند؟

در صورت داشتن علائم بیماری که باعث التهاب می شود، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است دستور ESR را بدهد. علائم شما به شرایطی که ممکن است داشته باشید بستگی دارد، اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• تب بی دلیل
  • سفتی مفصل
  • درد گردن یا شانه
  • از دست دادن اشتها
  • کم خونی

تست ESR ای اس آر چگونه انجام میشود ؟

یک متخصص مراقبت های بهداشتی با استفاده از یک سوزن کوچک از رگ بازوی شما نمونه خون می گیرد. پس از وارد کردن سوزن، مقدار کمی خون در یک لوله آزمایش یا ویال جمع آوری می شود. وقتی سوزن داخل یا خارج می شود ممکن است کمی احساس سوزش کنید. این معمولا کمتر از پنج دقیقه طول می کشد.

آزمایش ESR نرخ رسوب خون

آیا آزمایش ESR به آمادگی خاصی نیاز دارد؟

برای این تست نیاز به آمادگی خاصی ندارید. اما اگر پزشک آزمایش‌های دیگری را بر روی نمونه خون شما دستور داده است، ممکن است لازم باشد چندین ساعت قبل از آزمایش ناشتا باشید (نخورید یا ننوشید). اگر دستورالعمل خاصی برای دنبال کردن وجود دارد، ارائه دهنده شما به شما اطلاع خواهد داد.

آیا آزمایش esr خطرناک است ؟

خطر بسیار کمی برای داشتن ESR وجود دارد. ممکن است در نقطه ای که سوزن گذاشته شده درد خفیفی یا کبودی داشته باشید، اما بیشتر علائم به سرعت از بین می روند.

نتایج  آزمایش  esrچه معنی ای می دهد؟

ارائه دهنده شما از نتایج آزمایش ESR همراه با سابقه پزشکی، علائم و سایر نتایج آزمایش برای تشخیص استفاده می کند. آزمایش ESR به تنهایی نمی تواند شرایطی را که باعث التهاب می شود، تشخیص دهد.

ESR بالا نشانه چیست؟

• آرتریت
  • آرتروز
  • واسکولیت سیستمیک
  • پلیمیالژیا روماتیکا
  • بیماری التهابی روده
  • بیماری کلیوی
  • آرتریت روماتوئید و سایر بیماری های خود ایمنی
  • بیماری قلبی
  • سرطان های خاص

Esr پایین نشانه چیست؟

نتیجه آزمایش ESR پایین به این معنی است که گلبول های قرمز خون شما آهسته تر از حد طبیعی فرو می روند. این ممکن است ناشی از شرایطی مانند:

یک اختلال خونی مانند:

• پلی سیتمی
  • بیماری سلول داسی شکل (SCD)
  • لکوسیتوز، تعداد بسیار بالای گلبول های سفید خون (WBC)
  • نارسایی قلبی
  • برخی مشکلات کلیوی و کبدی

اگر نتایج ESR شما طبیعی نیست، همیشه به این معنی نیست که شما یک بیماری پزشکی دارید که نیاز به درمان دارد. بارداری، چرخه قاعدگی، افزایش سن، چاقی، نوشیدن منظم الکل و ورزش می تواند بر نتایج ESR تأثیر بگذارد. برخی داروها و مکمل‌ها نیز ممکن است بر نتایج شما تأثیر بگذارند، بنابراین مطمئن شوید که هر دارو یا مکملی را که مصرف می‌کنید به پزشک خود اطلاع دهید.

آیا چیز دیگری وجود دارد که باید در مورد ESR بدانم؟

از آنجایی که ESR نمی تواند بیماری خاصی را تشخیص دهد، ممکن است ارائه دهنده شما آزمایش های دیگری را همزمان سفارش دهد. همچنین، ممکن است شرایطی داشته باشید که باعث التهاب شود و همچنان نتیجه ESR طبیعی داشته باشید. آزمایش پروتئین واکنشی C (CRP) معمولاً با ESR برای ارائه اطلاعات بیشتر انجام می شود.

Rate this page