اسید لاکتیک چیست؟ معنای سطوح بالای اسید لاکتیک

اسید لاکتیک بالا لزوماً دلیلی برای نگرانی نیست. با این حال، اگر علائم حتی با استراحت، هیدراتاسیون و سایر درمان‌های طبیعی ادامه یافت و بدتر شد، وقت آن است که به دنبال مداخله پزشکی باشید. سطوح بالای اسید لاکتیک در عضله و خون به دلیل شدت بالقوه علت اصلی آن می‌تواند منجر به عواقب تهدید کننده زندگی شود. بیاموزید افزایش اسید لاکتیک به چه معناست، علل آن و چه زمانی به پزشک مراجعه کنید.

اسید لاکتیک چیست؟

اسید لاکتیک یا لاکتات محصول طبیعی متابولیسم بی هوازی است، فرآیند تولید انرژی که نیازی به اکسیژن ندارد. اگر بدن اکسیژن کمتری داشته باشد، سلول‌ها این مسیر متابولیک را طی می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که اندام‌ها، به‌ویژه عضلات و خون، همچنان با افزایش تقاضا برای عملکرد مطابقت دارند.

به خاطر داشته باشید که تولید اسید لاکتیک یک محصول ارگانیک است و به طور پیش فرض آن را به بخش مهمی از فرآیند تبدیل می کند. با این حال، لاکتات بیش از حد می تواند باعث مشکلات سلامتی شود، اگر بلافاصله تنظیم نشود.

اسید لاکتیک چیست؟ سطوح بالای اسید لاکتیک

معنی سطوح بالای اسید لاکتیک

اگر اسید لاکتیک بالا دارید، ممکن است نشان دهنده بیماری های زمینه ای یا عدم تعادل در بدن شما باشد. با این حال، در بیشتر موارد، به ورزش یا تمرین بیش از حد نسبت داده می شود که انتظار می رود طی چند ساعت تا چند روز از بین برود.

سطوح بالای اسید لاکتیک، همچنین به عنوان هایپرلاکتاتمی شناخته می شود، می تواند به عنوان تجمع غلظت اسید لاکتیک بالاتر از محدوده طبیعی، معمولاً بیش از چهار میلی مول در لیتر تعریف شود. این رقم در آزمایش خون اسید لاکتیک شما نشان داده شده است و اغلب با اسیدوز لاکتیک یا افزایش غلظت اسید لاکتیک در جریان خون مرتبط است.

جدای از آزمایش خون، تأیید علائم تجمع اسید لاکتیک می تواند به تسریع تشخیص کمک کند. این علائم معمولاً شامل موارد زیر است:

• درد عضلانی
  • ضعف
  • درد شکم

در موارد اسیدوز لاکتیک شدید، افراد ممکن است حتی مشکلات تنفسی، گیجی و از دست دادن هوشیاری را تجربه کنند. این شرایط یک سفر اضطراری به بیمارستان را ضروری می کند.

علل افزایش اسید لاکتیک

در شرایط عادی، بدن به طور مداوم اسید لاکتیک را تولید و پاک می کند. کبد با تبدیل اسید لاکتیک به گلوکز از طریق چندین واکنش بیوشیمیایی، نقش مهمی در این فرآیند ایفا می کند. گفته می‌شود، علل اسید لاکتیک بالا می‌تواند از فعالیت‌های موقتی تا مشکلات سلامتی شدید باشد.

اسید لاکتیک چیست؟

ورزش شدید و افزایش اسید لاکتیک

یکی از شایع ترین علل آن ورزش شدید یا فعالیت بدنی است. در طول تمرینات شدید (1)، ماهیچه ها ممکن است اسید لاکتیک را سریعتر از آنچه بدن می تواند پاک کند تولید کند، که منجر به تجمع می شود. این معمولاً موقتی است و پس از توقف تمرین برطرف می شود.

به طور کلی اعتقاد بر این است که تجمع اسید لاکتیک باعث دردی است که پس از ورزش یا ورزش زیاد تجربه می کنید. با این حال، این موضوع توسط مطالعات متعدد رد شد و نشان داد که شروع تاخیری درد عضلانی (2) مستقیماً به دلیل تجمع لاکتات نیست. در عوض، با عوامل متعددی از جمله اختلال در مسیر عصبی مرتبط است.

تمرینات با شدت بالا و بدنسازی نیاز به برنامه ریزی دقیق دارند زیرا می توانند خطراتی برای سلامتی نیز داشته باشند. راهنمای ما را در مورد چگونگی آمادگی پزشکی برای این فعالیت ها بررسی کنید. آیا بدنسازی سالم است یا خطرناک؟ بدنسازان چه آزمایش های خونی باید انجام دهند؟

وضعیت پزشکی و افزایش اسید لاکتیک

شرایط پزشکی مانند سپسیس، بیماری کبد، بیماری کلیوی و سرطان می توانند باعث تجمع اسید لاکتیک شوند. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که این تنها یکی از علائم مختلف برای هر بیماری است. بنابراین، تا آنجا که تشخیص پیش می‌رود، خود تجمع غیرقطعی است.

سپس در نتیجه عفونت رخ می دهد. چندین واکنش ایمنی را تحریک می کند که می تواند عملکرد اندام شما را به خطر بیندازد. بر اساس تحقیقات، سپسیس به دلیل کمبود اکسیژن باعث افزایش سطح اسید لاکتیک در خون می شود (3).

بیماری های کبد و کلیه هر دو می توانند باعث افزایش سطح اسید لاکتیک شوند. هنگامی که کبد آسیب می بیند، مانند بیماری مزمن کبد (4)، نمی تواند اسید لاکتیک را تجزیه کند. از سوی دیگر، زمانی که کلیه ها به درستی کار نمی کنند، نمی توانند لاکتات را از بین ببرند و سطح آن در خون بالا می ماند.

سرطان، به ویژه تومورهای پیشرونده (5)، همچنین می تواند با برهم زدن عملکرد طبیعی بافت و متابولیسم در اندام های درگیر در متابولیسم اسید لاکتیک، باعث افزایش سطح اسید لاکتیک شود.

داروها و افزایش اسید لاکتیک

برخی از داروها، مانند متفورمین برای درمان دیابت نوع 2، می توانند خطر اسیدوز لاکتیک را به ویژه در افراد مبتلا به بیماری کلیوی یا کبدی افزایش دهند. با این حال، این یک عارضه نادر است (6)، به ویژه در میان افرادی که سایر شرایط متابولیکی غیر از دیابت ندارند.

علاوه بر این، برخی داروهای ضد رتروویروسی که برای درمان HIV (7) استفاده می‌شوند نیز می‌توانند خطر اسیدوز لاکتیک را افزایش دهند. این داروها ممکن است با متابولیسم اسید لاکتیک تداخل داشته باشند و در نتیجه باعث افزایش لاکتات شوند.

آیا اسید لاکتیک بالا نیاز به مراقبت اورژانسی دارد ؟

تجمع اسید لاکتیک بخشی از پاسخ طبیعی بدن شما به فعالیت های شدید است و اغلب موقتی است. بنابراین، در این مورد، نیازی به مداخله فوری پزشکی ندارد.

با این حال، اگر افزایش اسید لاکتیک سریع است و علائم همراه به سرعت در مدت زمان کوتاهی بدتر می شود، بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید. اسید لاکتیک بالا گاهی اوقات می تواند با سپسیس همراه باشد که تهدید کننده زندگی است.

چه غذاهایی می توانند اسید لاکتیک را از بین ببرند؟

غذاهای غنی از منیزیم مانند شکلات تلخ، حبوبات، دانه ها، آجیل و ماهی های چرب می توانند به کاهش اسید لاکتیک اضافی در خون شما کمک کنند. این به این دلیل است که منیزیم اسید لاکتیک را خنثی می کند. علاوه بر این، مطمئن شوید که مقدار زیادی آب بنوشید تا اسید لاکتیک بیش از حد سریعتر دفع شود.

چگونه اسید لاکتیک بالا را درمان کنیم؟

درمان سطح بالای اسید لاکتیک در جریان خون بسته به علت اصلی مشکل متفاوت است. اگر مشکل ناشی از سپسیس باشد، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما درمان عفونت زمینه‌ای را در اسرع وقت و تا حد امکان موثر برای جلوگیری از هرگونه عواقب مرگ‌بار در اولویت قرار می‌دهد. این ممکن است شامل تجویز اکسیژن تکمیلی و داروها از طریق مایعات داخل وریدی باشد.

نتیجه نهایی :

سطوح بالای اسید لاکتیک می تواند نگران کننده باشد، اما همیشه یک اورژانس پزشکی نیستند. برای پاسخ مناسب، علت را درک کنید، علائم را ارزیابی کنید و با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید. شناسایی مشکل و اجرای درمان مناسب به افراد کمک می کند تا به طور موثر وضعیت خود را مدیریت کنند.

2.5/5 - (2 امتیاز)
دسته‌بندی بلاگ مقالات