آنچه باید در مورد کم خونی بدانید

کم خونی یک بیماری خونی است که در آن تعداد گلبول های قرمز سالم (RBC) که اکسیژن را به بدن می رساند بسیار کم می شود.

کمبود RBC می تواند منجر به تامین ناکافی اکسیژن شود و باعث اختلالات اساسی در سلامت کلی بدن شود. به خاطر داشته باشید که اکسیژن برای تنفس سلولی بسیار مهم است – فرآیندی که انرژی را به تمام بافت ها برای عملکرد خوب بدن تامین می کند.

در حالی که کم خونی به شدت سایر اختلالات مزمن نیست، توجه به این وضعیت برای جلوگیری از عوارض بسیار مهم است. در زیر به انواع، علل، علائم و درمان کلی کم خونی می پردازیم.

انواع کم خونی

آنچه باید در مورد کم خونی بدانید

کم خونی یک اصطلاح کلی برای گلبول های قرمز عملکردی ناکافی است. انواع مختلف کم خونی (1) را می توان بر اساس علت، شامل شرایط زیر طبقه بندی کرد.

کم خونی ناشی از فقر آهن: این نوع کم خونی به دلیل کمبود آهن در بدن است که برای ساخت هموگلوبین – پروتئین موجود در گلبول های قرمز که اکسیژن را حمل می کند – ضروری است. کم خونی ناشی از فقر آهن می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

کم خونی میکروسیتیک: آهن ناکافی می تواند منجر به گلبول های قرمز غیرطبیعی کوچک شود و باعث کم خونی شود.

کم خونی ناشی از کمبود فولات: کمبود فولات (3) می تواند از رشد سالم گلبول های قرمز جلوگیری کند و در نهایت باعث کم خونی شود.

کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12: ویتامین B12 (2) بر تولید RBC تأثیر می گذارد زیرا به عنوان یک کوفاکتور در تشکیل هم، که جزء اصلی هموگلوبین است، نقش دارد. همانطور که گفته شد، کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 را می توان بیشتر طبقه بندی کرد یا به موارد زیر منجر شود:

کم خونی ماکروسیتیک: این کم خونی به دلیل گلبول های قرمز غیرطبیعی بزرگ رخ می دهد که می تواند با میانگین حجم سلولی بالا (MCV) در شمارش کامل خون (CBC) نشان داده شود.

کم خونی خطرناک: این نوع کم خونی به دلیل کمبود ویتامین B12 خودایمنی ایجاد می شود.

کم خونی آپلاستیک: این نوع کم خونی زمانی رخ می دهد که مغز استخوان گلبول های قرمز ناکافی تولید کند. این وضعیت نادر معمولاً با بیماری های خودایمنی همراه است (4).

کم خونی همولیتیک: کم خونی همولیتیک از تخریب سریع گلبول های قرمز خون و جایگزینی کندتر ناشی می شود.

کم خونی سلول داسی شکل: این نوع کم خونی به دلیل نقص ژنتیکی ایجاد می شود و باعث می شود گلبول های قرمز مانند داسی شکل بگیرند. در نتیجه چنین تغییر شکلی، گلبول های قرمز نمی توانند اکسیژن را حمل کنند.

تالاسمی: تالاسمی ارثی است و مانع از تولید کافی یا طبیعی هموگلوبین می شود.

در مورد انواع خاص کم خونی از طریق راهنماهای زیر بیشتر بیاموزید: کم خونی فقر آهن: چقدر می تواند جدی شود؟ چگونه برای کم خونی سلول داسی شکل آزمایش شویم؟ کم خونی ماکروسیتی چقدر جدی است؟ [+ 3 راه برای رسیدگی به آن]

علل کم خونی

کمبودهای تغذیه ای، به ویژه شامل آهن، ویتامین B12 و فولات، معمولاً منجر به کم خونی می شود. به عنوان مثال، کمبود آهن به دلیل نقش آن در تشکیل پروتئین هموگلوبین، جایی که اکسیژن به آن متصل می شود، می تواند باعث کم خونی شود.

هموگلوبین که در گلبول قرمز دیده می شود.

علل کم خونی نیز می تواند به موارد زیر گسترش یابد:

• اختلالات خونی ارثی
  • اختلالات مزمن مانند لوپوس، بیماری کلیوی، اختلالات تیروئید (کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید) و غیره.

از دست دادن خون به دلیل شرایط دیگر مانند:

• قاعدگی
  • عمل جراحی
  • سیروز کبدی
  • همولیز
  • فیبروز
  • ضایعات داخلی
  • خونریزی رحم
برای دانستن اینکه esr خون شما نرمال هست یا نه باید آزمایش اندازه گیری نرخ رسوب خون شما انجام داد . این تست در آزمایشگاه تشخیص پزشکی مهدوی با روش های نوین انجام می شود . برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 09127727298 ، 09124839182 و یا 02144975498 تماس بگیرید . برای ارتباط با آزمایشگاه به آدرس  اینستاگرام مراجعه کنید .

علائم شایع کم خونی

کم خونی ناشی از شرایطی است که عرضه اکسیژن را محدود می کند، به این معنی که علائم و نشانه های مرتبط با کم خونی می تواند از مشکلات تنفسی تا مشکلات گوارشی را شامل شود. اصطلاح “کم خونی” با افراد مبتلا به کم خونی همراه است که عمدتاً از طریق علائم زیر مشاهده می شود:

• خستگی یا ضعف
  • سرگیجه هنگام ایستادن
  • درد قفسه سینه
  • لرز
  • افزایش ضربان قلب
  • رنگ پریدگی
  • تورم زبان

آزمایش خون برای تشخیص کم خونی

اگر علائم بالا را تجربه کردید، برای تشخیص مناسب به پزشک مراجعه کنید. جدای از ارزیابی علائم خود، احتمالاً تحت آزمایش‌های خونی قرار خواهید گرفت تا نوع کم خونی خود را محدود کنید.

می توانید انتظار داشته باشید که آزمایش زیر به طور دقیق سطوح پایین گلبول های قرمز را در بدن شما تشخیص دهد.

شمارش کامل خون (CBC): این آزمایش نه تنها گلبول های قرمز، بلکه گلبول های سفید، پلاکت ها و موارد دیگر را نیز اندازه گیری می کند. این نه تنها اعداد، بلکه اندازه این ترکیبات خونی را نیز نشان می دهد.

تست فریتین: برای تجزیه و تحلیل چگونگی ذخیره آهن در بدن، آزمایش فریتین را انجام دهید. همچنین اطلاعات قابل توجهی در مورد کمبود آهن در بدن شما ارائه می دهد.

تست فولات یا اسید فولیک: این آزمایش میزان اسید فولیک که به ویتامین B9 نیز معروف است را اندازه گیری می کند که پیش نیاز تولید گلبول های قرمز است.

آزمایش آهن: با آزمایش آهن، پزشک می‌تواند تأیید کند که آیا علائم شما با کمبود آهن مطابقت دارد، زیرا میزان آهن موجود در خون و نحوه حرکت آهن را در بدن ارزیابی می‌کند.

تست ویتامین B12: مانند هر جزء دیگر برای ساخت گلبول های قرمز، ویتامین B12 باید برای تایید کم خونی و تشخیص علت خاص بیماری غربالگری شود.

خون مخفی مدفوع: در مواردی که گمان می رود کمبود گلبول قرمز ناشی از ضایعات گوارشی یا خونریزی باشد، ممکن است پزشک آزمایش خون مخفی را تجویز کند.