علائم و درمان قند خون پایین(هیپوگلیسمی)

بازدید: 1,959 بازدید
علائم و درمان قند خون پایین(هیپوگلیسمی)

قند خون پایین(هیپوگلیسمی)

علائم و درمان قند خون پایین(هیپوگلیسمی) :هیپوگلیسمی یا قند خون پایین، وضعیتی که در آن بدن سطوح قند خون پایین را تجربه می کند، اغلب یک دلیل بزرگ برای نگرانی افرادی است که برای آنها دیابت تشخیص داده می شود. علائم مرتبط با قند خون پایین می تواند تأثیر زیادی بر زندگی روزمره شما داشته باشد، که مدیریت هیپوگلیسمی را به موضوعی رایج در معاینات معمول تبدیل می کند.

علائم و درمان قند خون پایین(هیپوگلیسمی)هیپوگلیسمی چیست؟

اگرچه سطح گلوکز خون شما می تواند در طول روز متفاوت باشد، عوامل خاصی می توانند باعث کاهش قابل توجه آن شوند. این کاهش سطح، که معمولاً زیر 70 میلی گرم در دسی لیتر ثبت می شود، هیپوگلیسمی یا قند خون پایین نامیده می شود. اگر این مشکل به درستی و به موقع درمان نشود، می تواند برای شما خطرناک باشد.

توصیه میشود که آزمایش های روتین را در بازه زمانی مشخص انجام دهید تا در صورت مشاهده هرگونه علائم بتوانید به تشخیص و درمان به هنگام مشکلات خود بپردازید.آزمایشگاه دکتر مهدوی با آزمایشگاهی مدرن و بررسی های دقیق با بالاترین میزان تشخیص میتواند شما را در بررسی های دوره ای همراهی کند.

علائم هیپوگلیسمی چیست؟

پاسخ اولیه بدن ما به سطوح پایین قند خون، تحریک ترشح هورمون آدرنالین (سیستم آدرنرژیک) است که به عنوان هورمون ترس نیز شناخته می شود. شما ممکن است واکنش بدن خود به آدرنالین اضافی را به شکل علائمی مانند:

• تپش قلب یا ضربان قلب نامنظم
  • لرزش
  • عرق می کند
  • احساس سوزن سوزن شدن در دهان یا اطراف آن

با این حال، مغز قادر به تحمل کاهش سطح قند خون برای مدت طولانی نیست. به همین دلیل است که اگر به موقع درمان نشود، مغز شما شروع به ارسال سیگنال های هشدار می کند مانند:

• افزایش احساس گرسنگی یا هوس
  • احساس ابری شدن
  • تاری دید
  • سرگیجه یا سبکی سر
  • خاموشی یا از دست دادن هوشیاری
  • کما

لطفا توجه داشته باشید که این علائم ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد. همانطور که مغز شما از گلوکز خون محروم می شود، علائم به تدریج بدتر می شوند تا زمانی که مدیریت هیپوگلیسمی به موقع انجام شود.

آزمایشگاه مهدوی  ، آزمایشگاه در غرب تهران ، با استفاده از تکنیک های نوین و دستگاه های مدرن  آزمایشگاهی، آماده ی ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد. شما  دوستان  عزیز به منظور انجام هرچه دقیق تر آزمایشات خود می توانید ، به این  آزمایشگاه  تشخیص طبی ، مراجعه نمایید.  برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره :09127727298 ، 09124839182 و یا 02144975498 تماس بگیرید و یا به کانال  اینستاگرام مراجعه کنید.

چه چیزی باعث هیپوگلیسمی می شود؟

پس از بازجویی های بیشتر، مشخص شد که برنامه کاری سخت راشی اغلب او را مجبور می کند که وعده های غذایی خود را حذف کند. او داروهای خود را طبق برنامه درمانی خود مصرف می کرد، با این حال، به همین دلیل بود که سطح گلوکز او اغلب در نوسان بود.

عملکرد اصلی دارو، چه خوراکی و چه تزریقی، تنظیم سطح گلوکز خون است. به همین دلیل است که مصرف بیش از حد ناخواسته دارو اغلب باعث هیپوگلیسمی در بین بیماران می شود.

یک برنامه درمانی مناسب از قبل توسط پزشک تعیین شده و مطابق با نیازهای بدن شما تنظیم شده است. هر گونه تنظیماتی که باید در این برنامه انجام شود باید از قبل با آنها در میان گذاشته شود زیرا هر گونه اختلاف در زمان بندی دارو می تواند بر قند خون شما تأثیر منفی بگذارد.

بیشتر بخوانید:آزمایش پیش دیابت: علائم و علل ،تشخیص و درمان

با توجه به اینکه داروی شما چه بخورید و چه نخورید عملکرد خود را کامل می‌کند، حذف یا به تاخیر انداختن وعده‌های غذایی می‌تواند باعث شود که قند خون شما به سطحی کمتر از حد توصیه شده برسد.

ورزش شدید یا فعالیت بدنی ناخواسته که خارج از برنامه معمول روزانه شماست

مصرف الکل

هر گونه کاهش محتوای کربوهیدرات از وعده های غذایی شما که با حالت معمول متفاوت است

درمان و مدیریت افت قند خون یا هیپوگلیسمی

هیپوگلیسمی یا فتا قند خون می تواند به طور جدی بر ظرفیت کاری شما تأثیر بگذارد و عملکرد یا کارایی شما را در زندگی روزمره کاهش دهد.

افرادی که به طور مداوم هیپوگلیسمی را تجربه می کنند، معمولاً از ترس پایین آمدن قند خون در لحظات ناخوشایند، نگران مسافرت یا رفتن به محل کار هستند. این ترس اغلب می تواند بر زندگی روزمره آنها تأثیر بگذارد.

دوره‌های مکرر افت قند خون هیپوگلیسمی نیز می‌تواند به بدتر شدن بیماری‌های همراه مانند رتینوپاتی کمک کند.

عدم آگاهی از هیپوگلیسمی یا افت قند خون

اگر برای مدت طولانی تحت اپیزودهای مکرر افت قند خون یا هیپوگلیسمی بوده اید، بدن شما به آرامی به آن عادت می کند. مغز شما در نهایت هر بار که قند خون شما کاهش می یابد، سیگنال های هشدار دهنده را منتشر نمی کند. این ناآگاهی افت قند خون یا همان هیپوگلیسمی نامیده می شود و می تواند خطرناک باشد.

می توان با انجام اقدامات مناسب برای جلوگیری از اپیزودهای هیپوگلیسمی از همان ابتدای بیماری، از این امر جلوگیری کرد.

هیچ سطح خاصی وجود ندارد که در آن هر فردی علائم هیپوگلیسمی را نشان دهد زیرا محدودیت های بدن می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

هیپوگلیسمی چگونه درمان می شود؟

یک تصور رایج است که تنظیم سطح قند خون شما برای باقی ماندن در یک حد معین یک کار دشوار است، اما این تصور غلط باید برطرف شود!

هیپوگلیسمی درمان نشده می تواند مضر باشد و باید به طور مناسب مدیریت شود. اگر قند خون شما کمتر از 70 میلی گرم در دسی لیتر است، از قانون 15 پیروی کنید.

برای درمان هیپوگلیسمی در یک بیمار هوشیار می توان از غذاهای حاوی قند بالا مانند قند، قرص گلوکز یا نصف لیوان آب میوه استفاده کرد.

با این حال، اگر فرد بیهوش است یا در حالتی نیست که قند را به صورت خوراکی مصرف کند، به شما توصیه می شود که فوراً او را به اورژانس (ER) منتقل کنید. به آنها گلوکز IV تزریق می شود یا با تزریق گلوکز IM تزریق می شود.

آیا هیپوگلیسمی برای بیمارانی که دیابت ندارند اتفاق می افتد؟

علل غیر معمول هیپوگلیسمی که همچنین نیاز به مدیریت به موقع دارند می توانند به دلیل عوامل زیر ایجاد شوند:

اگر به طور مکرر هیپوگلیسمی را تجربه کرده اید، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که احتمال وجود مشکلات اساسی در کلیه یا کبد خود را رد کنید و قبل از بدتر شدن علائم، آنها را درمان کنید.

مصرف اشتباه داروهای دیابت که برای شما در نظر گرفته نشده است نیز می تواند باعث کاهش قند خون شود.

افرادی که تحت عمل جراحی بای پس معده (جراحی چاقی) قرار گرفته‌اند، اشتها و جذب آنها کاهش می‌یابد زیرا غذا سریع‌تر به روده منتقل می‌شود و زمان کافی برای دریافت مقدار کافی گلوکز خون به بدن نمی‌دهد.

شرایط غیرطبیعی لوزالمعده که در آن ترشح انسولین با سرعتی بالاتر از حد طبیعی تولید می شود و باعث کاهش سطح گلوکز خون می شود.

راشی پس از بحث عمیق در مورد داشتن یک سبک زندگی منظم و نظارت منظم بر سطح گلوکز خود، مشاوره را ترک کرد. او قول داد که انتخاب های زندگی سالم تری داشته باشد و بهتر از وضعیت دیابت خود مراقبت کند.​

دسته‌بندی فشار خون