چگونه آزمایش سل انجام دهیم؟ 3 راه برای انجام درست آن

چگونه آزمایش سل انجام دهیم؟

آزمایش سل یکی از روش های تشخیص این بیماری می باشد که به کمک آن می توان سل را تشخیص داد. برای انجام این آزمایش نیاز به نمونه ای از مایع بدنی یا بافت بدن است که به دست آوردن این نمونه ها نیاز به تزریق یا جمع آوری مایع یا بافت دارد.

ابتدا باید نمونه ای از مایع بدنی یا بافت بدن گرفته شود. سپس این نمونه به آزمایشگاه ارسال می شود تا تحت امتیاز سل در آزمایشگاه بررسی شود. در صورتی که نتیجه مثبت باشد، باید اقدامات لازم برای درمان و پیگیری بیماری صورت گیرد.

مراقبت و دقت در انجام این آزمایش بسیار مهم است تا نتیجه صحیح و دقیقی بدست آید و در صورتی که نتیجه مثبت باشد، بیماری سل به موقع تشخیص داده شود و اقدامات درمانی لازم به موقع انجام شود.

سل یک بیماری عفونی و مخاطره‌آمیز است که بسیاری از افراد به آن مبتلا می‌شوند. برای تشخیص این بیماری، آزمایش سل یکی از روش‌های معتبر است که به کمک آن می‌توان به سرعت و دقت بیماری را تشخیص داد. این آزمایش عموماً شامل تحلیل نمونه‌های خون، مواد تنفسی یا نمونه‌های بیولوژیکی دیگر از بدن فرد مشکوک به ابتلا به سل می‌شود.

برای انجام آزمایش سل، ابتدا نمونه‌های مورد نیاز برای آزمایش باید جمع‌آوری شوند. سپس این نمونه‌ها به آزمایشگاه ارسال می‌شوند تا تحلیل شوند. در این آزمایش، محققان به دنبال وجود باکتری‌های میکوباکتریوم توبرکولوزیم در نمونه‌ها هستند. اگر نتایج آزمایش مثبت باشد، بدین معنی است که فرد مورد آزمون به سل مبتلا است و نیاز به درمان دارد. در صورتی که نتایج منفی باشد، به این معنی است که فرد سل ندارد.

همچنین، برای افرادی که به دلایلی قادر به انجام آزمایش سل معمول نیستند، واکسیناسیون می‌تواند یک راهکار مناسب باشد. واکسیناسیون در برخی کشورها به عنوان یک راه حل اصلی برای جلوگیری از ابتلا به سل مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند به طور قابل توجهی از انتشار این بیماری جلوگیری کند. از طرف دیگر، نکته مهمی که باید در نظر گرفت این است که واکسیناسیون تنها برای جلوگیری از ابتلا به سل موثر است و درمان بیماری وجودی ندارد.

چگونه آزمایش سل انجام دهیم؟ 3 راه برای انجام درست آن

سرفه بیمار و زن در خانه با مشکل سلامتی آنفولانزا سرماخوردگی یا ویروس پزشکی درد و سرفه زن سیاه پوست برای حمله آسم سل و گلودرد ریه های آلرژیک یا ذات الریه

انجام آزمایش سل اولین قدم شما برای اطمینان از درمان موثر برای عفونت است. پس از همه‌گیری کووید، توجه زیادی به سایر عفونت‌های ریوی مانند سل شد، به‌ویژه از آنجایی که موارد در سال 2022 افزایش یافته است. در این راهنما، نحوه ایجاد سل، گزینه‌های آزمایش و شیوع آن در ایالات متحده را تشریح می‌کنیم.

سل چگونه ایجاد می شود

سل یا به سادگی سل، یک عفونت باکتریایی است که از طریق هوای مشترک از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. در درجه اول ریه ها را درگیر می کند اما می تواند سایر قسمت های بدن مانند استخوان ها، مفاصل، کلیه ها، مغز، غدد لنفاوی، ناحیه شکم و ستون فقرات را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

سل بسیار مسری است و می تواند با تنفس هوای فرد مبتلا که در نزدیکی عطسه یا سرفه کرده است، منتقل شود. باکتری اصلی مسئول این بیماری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس (1) نام دارد.

در صورت عدم درمان، سل می تواند منجر به بیماری های جدی شود. با این حال، با درمان مناسب و فوری، می توان سل را درمان کرد.

سل فعال در مقابل سل نهفته

سل فعال زمانی است که باکتری ها به سرعت تکثیر می شوند و در اندام های مختلف بدن حرکت می کنند.

فرد مبتلا به این بیماری مسری است و می تواند سل را از طریق سرفه، عطسه و تنفس در مجاورت دیگران به دیگران منتقل کند.

از سوی دیگر، فرد مبتلا به عفونت نهفته سل مسری نیست، احساس بیماری یا علائمی ندارد و در برخی موارد از وضعیت خود آگاه نیست.

با این حال، سل نهفته می تواند به یک بیماری فعال تبدیل شود و بنابراین، باید تحت نظر باشد. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند در معرض افزایش خطر پیشرفت سل نهفته به سل فعال هستند.

آزمایش خون سل

دو نوع آزمایش خون برای سل وجود دارد. هر دو از پروتکل‌های آزمایشگاهی منحصربه‌فرد پیروی می‌کنند و نشانگرهای زیستی مختلفی را برای بیماری اندازه‌گیری می‌کنند.

آزمایش خون طلایی QuantiFERON®-TB

QuantiFERON®-TB Gold یا QFT-Gold یک آزمایش خون ساده برای تشخیص سل است. این یک روش مدرن تر برای تشخیص عفونت های سل در گذشته و حال است، زیرا روش آزمایش پوست بیش از 100 سال قدمت دارد.

برای انجام آزمایش نمونه خون لازم است. به طور کلی، واکنش گلبول‌های سفید خون به آنتی‌ژن‌های سل را در یک محیط آزمایشی تنظیم شده با دقت ارزیابی می‌کند.

یک آزمایش سل مثبت به دنبال این پروتکل سطوح بالایی از پروتئین آزاد شده توسط گلبول های سفید خون به نام اینترفرون گاما (IFN-گاما) را نشان می دهد. به طور معمول، این بیش از 0.35 IU/mL (میلی لیتر در واحد بین المللی) است. در غیر این صورت، طبیعی تلقی می شود و سل را رد می کند.

با این حال، به خاطر داشته باشید که این آزمایش خون سل لزوماً نشان دهنده عفونت مداوم سل نیست. یعنی نتیجه آزمایش مثبت می تواند به دلیل سل نهفته باشد. از این رو، مرحله بعدی انجام آزمایش برای نوع خاص سل است.